6. april 2014

Mariuskjolen


Til barnehagebruk er det fint med tynne, korte ullkjoler eller tunikaer. De som brukes mest her i huset, er de som er strikket med lange ermer. Marius-oppskriftene tilsier  bruk av tjukkere garn, men til småbarn synes jeg mønsterstrikk fort kan bli for tjukt til innebruk. Derfor grep jeg til et av mine favorittgarn: Shetland soft fra Malsen og Mor. Garnet er mye tynnere enn de som foreslås i oppskriften, så når jeg fulgte oppskriftens 2 års størrelse, fikk jeg en passelig stor kjole til halvannetåringen.



Denne kjolen er ukentlig i bruk, og har vært en soleklar favoritt i vinter.


Mønster: Marius med rundfelling for barn, av Unn Søiland Dale 
Pinner: 3 mm hele veien
Garn: Shetland soft fra Malsen og Mor, i fargene Eplekjekk, Nutmeg (utgått) og hvit.
Min vri: For mønsterdelen har jeg fulgt genserens størrelse 2 år. La opp 176 masker til vrangbord nederst, og felte jevnt 2 masker i sidene ca hver 3. cm oppover til 144 masker der mønsterdelen starter. Mønsterfeltet ble noe forkortet (droppet en mønsterbord) for å ikke få for langt bærestykke. Avsluttet med 92 masker til vrangborden øverst, og lot være å brette halslinningen dobbel. 





4 kommentarer:

  1. Så fin Marius tunika :-) Veldig glad i dette mønsteret :-)
    Gratulerer med blogg:-) er ganske ny i denne blogg verden jeg også:-) Lykke til:-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Min første bloggkommentar! Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

      Slett
  2. Så kjekt med en ny blogg! Velkommen :) Denne Marius tunikaen var nydelig! lurt å lage en tynnere variant :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du kommenterer!